Estrofes

Tipus d’estrofes

Apariat

2 versos

Tothom n’ha sentides dir         7a

d’aquest gran senyor Gaudí    7a

que cada hora –no s’hi val!-    7b

fa una cosa genial.                  7b

Josep Carner

-Dos versos d’art major o d’art menor, o un de cada.

-Rima consonant o assonant.

-Esquema: aa, AA, Aa, aA.

En castellà, l’estrofa apariada és de versos octosíl·labs.

Tercet

3 versos

Tercet encadenat


Damunt l’indret callat 6a
la boira s’ha aturat;                  6a

ni l’hora que es diria.               6b

Un arbre flota incert                 6c

i, com una ombra, es perd       6c

en llocs de melangia.               6b

Joan Teixidor

-Tres versos d’art menor o major.

-Rima consonant.

-Esquema: variable.

-En castellà, els versos del tercet són endecasíl.labs i l’esquema mètric és:

A_ A

-En castellà, el tercet d’art menor s’anomena “Tercerilla”.


Ja la glòria del sol ha defallit              10A
tot besant les piràmides germanes    10B

Ja l’Esfinx pal.lideix davant la nit       10A

I, llur enigma repetint, llunyanes,       10B

comencen a guaitar constel.lacions, 10C

jeroglífic immens de llums arcanes.  10B

Miquel Costa i Llobera

-Tres versos decasíl·labs sense cesura.

-Rima consonant: el primer vers rima amb el tercer; el segon amb el primer i amb el tercer del tercet següent.

-Esquema:ABA BCB CDC.

-En castellà els versos del tercet són endecasíl.labs.

Quarteta encreuada

4 versos

Quarteta encadenada


Baixa la pendent                          5a
d’estret horitzó,                            5b

mitja carreró                                 5b

i mitja torrent.                               5a

Joan Alcover


A la vall closa del poeta,              8a
de matinada hi canta el vent,       8b

i entre les pedres, la fonteta,       8a

amb un delit inconscient.             8b

Josep Sebastià Pons

-Quatre versos d’art menor.

-Rima consonant: el primer vers amb el quart i el segon amb el tercer, o bé el primer amb el tercer i el segon amb el quart.

-Esquema: abba, abab.

-En castellà, la quarteta encreuada és octosíl.laba i s’anomena “Redondilla”.

Quartet encreuat

Quartet encadenat

Creixen arbres vora el finestral          10A
I el cel cobrien, la llunyana vista.       10B
Enllà, roman una muntanya trista:     10B

Tot just apunta entre l’arbre més alt. 10A

Marià Manent

Campaneta daurada del meu carret de fira, 12A

cavallet de cartró de mig pam, tot pintat;      12B

havem caminat tant pels camins sense ira   12A

que ara ens cal reposar i agrair nostre fat.   12B

Joan Salvat-Papasseit

-Quatre versos d’art major.

-Rima consonant: el primer vers amb el quart i el segon amb el tercer, o bé el primer amb el tercer i el segon amb el quart.

-Esquema: ABBA, ABAB.

-En castellà, el quartet encreuat és endecasíl.lab.

-En castellà, el quartet encadenat és endecasíl.lab i s’anomena “Serventesio”.

Quintet

5 versos

Vinyes verdes vora el mar,              7a

ara que el vent no remuga,              7b

us feu més verdes i encar               7a

teniu la fulla poruga,                        7b

vinyes verdes vora el mar.              7a

Josep Ma. De Sagarra

-Cinc versos d’art menor o major.

-Rima consonant, enllaçats, almenys, per dues rimes consonàntiques diferents.

-Esquema: variable.

-En castellà es distingeix entre l’anomenat “Quinteto” (d’art major, versos endecasíl.labs) i la “Quintilla” (d’art menor, vuit versos).

Sexteta

6 versos

Sextet

Si passo per la Riba                        6a
Quan l’alga fa el seu bull,                6b

El del Cafè m’esquiva                     6a

I s’amaga el del trull;                       6b

Somric als de l’estiba,                     6a

I em guaiten de mal ull.                   6b

J.V.Foix

-Sis versos d’art menor.

-Rima consonant, enllaçats per dues o tres rimes consonàntiques diferents.

-Esquema: variable.
Si l’altra nit jo cavalcava al ras                10A
Com qui torna i s’en va i esquiva el mas,10A

Pertot i enlloc sentia corn i esquella;       10B

Sona que tunc tan tunc que tocaràs,       10A

Vénen de lluny, sense brida ni sella,       10B

Com qui torna i s’en va i esquiva el mas.10A

J.V.Foix

-Sis versos d’art major.

-Rima consonant, enllaçats per dues o tres rimes consonàntiques diferents.

Octava

8 versos

Cobla

Adéu-siau, turons, per sempre adéu-siau, 12A
Oh serres desiguals, que allí en la pàtria mia,
12B
dels núvols e del cel de lluny vos distingia, 12B
per lo repòs etern, per lo color més blau. 12A
Adéu tu,vell Montseny, que des ton alt palau                                                           12A
com guarda vigilant cobert de boira e neu, 12C
guaites per un forat la tomba del Jueu, 12C
e al mig del mar immens la mallorquina nau. 12A

Bonaventura Carles Aribau

-Vuit versos d’art major.

-Rima consonant.

-Esquema: variable.


Mos ulls, tancats perquè altre no mire,10A
si els obre, mai, la mort suplic los tanque: 10B
l’aigua de plor, puix no es pot fer s’estanque 10B
un poc espai pendrà per on espire. 10A
Sol per desert, fugint la primavera, 10C
en ram florit no pendré mai posada 10D
ab plorós cant; en aigua reposada 10D
nunca beuré, en font ni en ribera. 10C

Joan Roís de Corella

-Vuit versos d’art major.

-Rima consonant.

-Esquema: ABBA CDDC, ABAB CDCD, ABBA CDCD, ABAB CDDC

Octava reial

8 versos

Rodejat de la sombra formidable,
10A

que difundeix la mort assoladora,
10B

desterrat a una terra inhabitable
10A
que els tristos moradors cruel devora,
10A
¿com cantarà la llum inesgotable
10A
de Sol etern que brilla sens aurora,10B
que no ha vist de l’ocàs la tomba obscura10C
i derrama a torrents la ditxa pura?10C
Anònim

Vuit versos decasíl.labs.

-Rima consonant: el primer rima amb el tercer i el primer de l’estrofa següent, el segon rima amb el quart i el segon de l’estrofa següent i el tercer rima amb el quart.

-Esquema: ABAB ABCC

-En castellà els versos són endecasíl.labs.

Sonet

12 versos

Si no és amor, ¿què és el que el cor sent? 10A
Però, si ho és, per Déu ¿hi ha res igual? 10B
¿És bo, si té l’efecte aspre i mortal? 10B
¿Cruel, si és més suau que cap turment? 10A
Si em cremo a gust, ¿per què el plor i el lament? 10A
¿És a desgrat? ¿Doncs, lamentar què em val? 10B
Oh mort vivent! Oh delectable mal! 10B
¿Com forces tant sense consentiment? 10A
Si hi consenteixo, sens raó en tinc pena: 10C
afronto en alta mar l’advers antull 10E
dels vents, en feble nau sense govern, 10F
tan buida de saber i d’errors tan plena, 10C
que jo mateix no sé ben bé què vull: 10E
l’estiu m’és fred i foc se’m fa l’hivern. 10F

Francesco Petrarca

-Catorze versos d’art major (decasíl.labs).

-Generalment és format per dos quartets i dos tercets.

-Esquema: ABBA ABBA CEF CEF (els tercets poden oferir unes altres variants).

-En castellà els versos són endecasíl.labs.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Canvia )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Canvia )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Canvia )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: